Vanuit de school bezien zijn er principieel drie organisatievormen mogelijk van de tussenschoolse opvang:
Bij alle drie vormen is de schooldirectie uiteindelijk verantwoordelijk voor de tussenschoolse opvang, met name voor de veiligheid van kinderen. Veelal vervult de ouderraad of de medezeggenschapsraad een monitorende functie wat betreft kwaliteit en tevredenheid. Er zal altijd benodigd personeel aanwezig moeten zijn, adequate ruimten, voldoende speelmaterialen en uiteraard gelegenheid om te eten.
Welke organisatievorm men ook kiest, deze functies zullen in meer of mindere mate vervuld dienen te worden:
1. Eigen beheer | 2. Uitbesteed | 3. Andere schooltijden | |
A. Toezicht en begeleiding | Door overblijfmedewerkers waarvan min. 50% daartoe opgeleid is | Door overblijfmedewerkers waarvan min. 50% daartoe opgeleid is | Door leerkrachten al dan niet met enkele vrijwillige overblijfmedewerkers of pleinwachten zonder opleiding |
B. Coördinatie | Door vrijwillige coördinator | Door betaalde coördinator | Door leerkrachten |
C. Registratie en aanwezigheid | Door vrijwillige coördinator en/of door vrijwillige overblijfmedewerkers | Door betaalde coördinator en/of door betaalde of vrijwillige overblijfmedewerkers | Geen registratie, wel oplettendheid van leerkrachten |
D. Financiële administratie | Door vrijwillige coördinator of de reguliere schooladministratie | Door betaalde coördinator of de administratie van de uitvoeringsorganisatie | Er mag geen overblijfbijdrage gevraagd worden |
Vaak worden de rollen van coördinator en administrator door dezelfde persoon vervuld, de overblijfcoördinator. Bij grotere scholen met de TSO in eigen beheer komt het voor dat de administratie wordt gedaan door de reguliere schooladministratie.
Bij een langerdurende tussenschoolse opvang is een kortere naschoolse opvang mogelijk. Tussenschoolse opvang tegen kostprijs in eigen beheer met vrijwilligersvergoedingen kan dus besparen op relatief dure naschoolse opvang door derden met gesalarieerde medewerkers en winstoogmerk.
TSO-ASSISTENT is volkomen op de overblijf toegesneden en reduceert de administratie tot enkele minuten per dag. De overblijfcoördinator kan zich daardoor volledig richten op zijn of haar kerntaken: Coördinatie, sociaal contact met ouders en medewerkers, veiligheid van de kinderen en de professionaliteit van de opvang.
Daar komt bij dat de inkomsten van de TSO behouden blijven voor school en ouders.